Roman Ciganin, ali najljepši - Kristian Novak - osvrt: Gordana Maloseja

2019-05-14

Davno sam pročitala Črna mati zemla, čim je izašla. Trebalo mi je vremena da počnem normalno disati, nikako opisati što mi je ta knjiga dala, kako me oduševila. Moja već poznata krilatica "izbacila me iz cipela", ma... to je mlako. Krećem s čitanjem Ciganina kad na koricama naiđem na komentar Tanje Tolić: "...knjiga koja u nama izazove tektonske poremećaje". To je TO.
Sad treba nastaviti dalje, a mene frkaaaa 👧

Romanom Črna mati zemla, Kristian Novak je letvicu digao nebu pod oblake. Hoće li Ciganin, ali najljepši biti barem upola dobar roman? Budite bez brige, ovo je bomba! Još ne dišem normalno :), jutros sam završila. Što reći, nemam pojma. Ako je ČMZ izazivala tektonske poremećaje, što s ovim romanom?

Ovo je priča o Međimurju: "...Zemlja oko sela prilično je rahla, kao da oduvijek pomalo propada. U dubini su desetci kilometara rudnika, a više nitko živ ne zna točno kuda idu.

Urušava se kada kiša natopi previše, lili kada se zaore preduboko, pa povremeno čuješ kako je netko upao u rupu, onako, usred vlastitog dvorišta, srame se ljudi kad ih vade vatrogasci." "... Rudnike su zatvorili poslije katastrofe 1964., kada su petorica rudara ostala zakopana negdje u jami Peti maj. Ne znaju danas ljudi više zašto se jama tako zvala, ali svi pamte što je progutala."

Ovo je priča o ljubavi između Milene, sredovječne žene koja se vraća u selo nakon propalog braka i uništene karijere u gradu: "Dobra priča, ljudi na selu vole kad VSS-čovjek tresne."..."Ponadala sam se da će zbog toga moj posramljeni povratak proći neopaženo. I da još mogu usporiti i zaustaviti svoj pad. A zapravo nisam imala izbora. Nitko od uključenih nije. Kada bi ljudima to barem bilo jasno, lakše bismo si opraštali."

I Sandija, mladića (gotovo dječaka), Roma: "A u našoj paradržavici na prvom katu vrijedila su neka treća pravila. Goli smo igrali nogomet po sobi, ja sam psovala na bajaškom. Stalno smo se kesili kao budale. On pak je imitirao i ismijavao Hrvate, kako glumataju, kako su stalno nešto ozbiljni i pametni. Ja bih sudjelovala u njegovim skečevima, prisnažila, ali osjetila sam da je za njega tu bilo i nečeg drugog."..."Više puta sam opazila da, kad misli da ga nitko ne vidi, imitira muške iz Sobolščaka."

Ovo je priča o Romima i romskim naseljima u Međimurju: "Sredinom sedamdesetih doselili su se prvi Cigani. Romi. Cigani. Kad kažem Rom, vidim napisanu riječ. Kad kažem Ciganin, vidim čovjeka. Mislim, tada još ni Cigani nisu znali da su zapravo Romi, ali svaki put me nešto prekine kada kažem ovu prvu riječ."

Ovo je priča o Nuzetu, Kurdu iz Mosula, izbjeglici koji pokušava stići svom rođaku u Francusku, o korumpiranoj policiji - vrte se tri lika Bule, Padolek (policajci iz Međimurja) i Plančić, PR iz Policijske uprave zagrebačke. Još je puno osebujnih likova, ocrtanih tako da ih se ne može zaboraviti, npr Japica, Milenin djed: "Japica je uvijek bio faca. Bio je, pravo rudarski grub i sirov, ali blag prema nama djeci. Kako ti taj sprči priču o Titeleu i Jateleu!" Možda ću jednom imati prilike upitati Kristiana gdje je čuo ove priče? Naime, autor je godište moga sina, a i ja ih se, jedva, ali ipak sjećam. Moj sin nikako.

Kruno Lokotar kaže: "Ciganin, ali najljepši jest strogo žanrovski gledano krimić, s enigmom, brutalnim ubojstvima nepoznatih - jer leševe bez lica teško je identificirati - i istragom, i lijep pokazatelj da se stvari ne smiju strogo gledati, ni suditi, jer je krimić koliko i Zločin i kazna."

Što reći na kraju? Meni je ovo ipak prvenstveno jedna prekrasna, tužna, bolna, pomalo mučna, ljubavna priča. Za koji dan ću se sigurno sjetiti što sam još trebala dodati, ali svrbi me da vas navučem da čitate :). Oprostite na dužini posta, već po tome je jasno da sam oduševljena. Slijedi pitanje svih pitanja: što čitati dalje? Znam da mi poslije Ciganin, ali najljepši, dugo, dugo, niti jedna knjiga neće biti dovoljno dobra.

Osvrt napisala: Gordana Maloseja, čitateljica, Zagreb